Examining the Intersection of Race, Gender, Class, and Age on Post-Secondary Education and Career Trajectories of Refugees

Auteurs-es

  • Jaswant Kaur Bajwa George Brown College
  • Mulugeta Abai Canadian Centre for Victims of Torture
  • Sean Kidd Centre for Addiction and Mental Health
  • Sidonia Couto Canadian Centre for Victims of Torture
  • Aytak Akbari-Dibavar George Brown College and York University
  • Kwame McKenzie Wellesley Institute

DOI :

https://doi.org/10.7202/1055582ar

Mots-clés :

Canada, intersectionality, gender, racialization, sexism, post-secondary education, pilot program, career and education support program, forced migration, refugees

Résumé

Cette étude examine, dans une perspective croisée, le rôle des facteurs démographiques sur les parcours d’apprentissage et de carrière de réfugiés au Canada. Elle a consisté à mettre en place un programme unique d’enseignement sur une durée de 14 semaines, qui a été suivi intégralement par un total de 41 réfugiés répartis en deux cohortes, l’objectif étant de surmonter les obstacles, de combler les lacunes, et de favoriser la transition vers l’enseignement supérieur. Les données colligées en suivant un guide d’entretien semi-structuré ont été analysées par une méthode comparative constante. Les résultats laissent penser qu’un modèle d’enseignement qui ofre un soutien créant des conditions propices à la sécurité, au sentiment d’appartenance et à l’autonomisation est déterminant pour lutter contre le racisme, le sexisme et autres facteurs discriminatoires d’origine structurelle, et ainsi favoriser l’accès à l’enseignement supérieur.

Statistiques

Chargement des statistiques…

Bibliographies de l'auteur-e

Jaswant Kaur Bajwa, George Brown College

Dr. Jaswant Kaur Bajwa is a Professor & Research Lead in the Centre for Preparatory & Liberal Studies at George Brown College. She is also Principle Investigatir for the SSHRC funded project titled 'From margins to centre through education: Integrating victims of trauma and torture'. The author may be contacted at jkaur@georgebrown.ca

Mulugeta Abai, Canadian Centre for Victims of Torture

Mulugeta Abai is the Executive Director of the Canadian Centre for Victims of Torture. The author can be reached at mabai@ccvt.org

Sean Kidd, Centre for Addiction and Mental Health

Dr. Sean Kidd is a Clinical Psychologist and Clinician Scientist at the Centre for Addiction and Mental Health. The author can be contacted at sean.kidd@camh.ca

Sidonia Couto, Canadian Centre for Victims of Torture

Sidonia Couto is a Registered Social Worker and worked with the Canadian Centre for Victims of Torture at the time of this research. The author can be contacted at sidonia_01@hotmail.com

Aytak Akbari-Dibavar, George Brown College and York University

Aytak Akbari-Dibavar is a PhD Candidate at York University and also Research Coordinator for the SSHRC funded project titled 'From margins to centre through education: Integrating victims of trauma and torture'.

Kwame McKenzie, Wellesley Institute

Dr. Kwame McKenzie is the CEO of the Wellesley Institute and a Psychiatrist with the Centre for Addiction and Mental Health. The author can be reached at kwame@wellesleyinstitute.com

Fichiers supplémentaires

Publié-e

2018-12-10

Comment citer

Bajwa, J. K., Abai, M., Kidd, S., Couto, S., Akbari-Dibavar, A., & McKenzie, K. (2018). Examining the Intersection of Race, Gender, Class, and Age on Post-Secondary Education and Career Trajectories of Refugees. Refuge : Revue Canadienne Sur Les réfugiés , 34(2), 113–123. https://doi.org/10.7202/1055582ar

Articles similaires

<< < 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 > >> 

Vous pouvez également Lancer une recherche avancée d’articles similaires à cet article.