Competing Motivations in Germany’s Higher Education Response to the “Refugee Crisis”

Bernhard Streitwieser, Lukas Brück

Abstract


In 2015–16 Germany was confronted with over 1 million new refugees, which challenged public and private institutions alike and increasingly divided public sentiments. This article investigates the cultural, political, and economic dynamics as they were in Germany in 2015–16 and in particular how its higher education sector responded. The discussion covers a comprehensive review of media debates, public and private institutional research, new German- and English-language scholarship, and case studies the authors collected of fiffeen universities. The article ends with recommendations as German universities prepare for 30,000–50,000 refugees eligible for study in the coming years. 

 

En 2015-2016, l’Allemagne a fait face à plus de 1 million de nouveaux réfugiés, ce qui a remis en question les institutions publiques et privées et généré des sentiments de plus en plus divisés de la part du public. Cet article explore les dynamiques économiques, politiques et culturelles telles qu’elles se présentaient en Allemagne ces années-là, et en particulier la réaction de son enseignement supérieur. La discussion porte sur un examen exhaustif des débats médiatiques, de la recherche institutionnelle publique et privée, des nouvelles bourses d’études pour apprendre l’allemand ou l’anglais, et d’études de cas colligées par les auteurs dans 15 universités. L’article se termine sur des recommandations, alors que les universités allemandes se préparent à accueillir de 30 000 à 50 000 réfugiés admissibles aux études dans les années à venir. 


Keywords


Germany; higher education; universities; refugees; refugee crisis; integration; institutional reform

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